Bucurestiul „parizian“

Calatorim pe firul memoriei si ajungem pe Calea Victoriei, in dreptul Palatului Casei de Depuneri, Consemnatiuni si Economie, cum scrie pe frontispiciul cladirii construite de arhitectul francez Paul Gottereau. Mult mai cunoscut din a doua jumatate a secolului XX ca Palatul CEC. Alaturi, fostul hotel Lafayette, construit in 1882, cand s-a chemat Hotel de France. Cutremurul din 1940 i-a produs unele stricaciuni, dar cel din 1977 i-a fost fatal, astfel incat in 1978 a fost demolat. A ramas neatins localul viitorului magazin Victoria, pe care il vedem, cu o cupola, in plan indepartat.

In fotografie, deasupra intrarii principale putem citi numele marii familii de editori si librari Socec. Firma Socec se asociase din 1930 cu magazinul parizian Galeries Lafayette, si de aceea putem citi, mai mult pe ghicite, pe o firma cu litere dispuse pe verticala, si „Galeriile Lafayette“.


Exista, totusi, un amanunt care „strica“ impresia de Paris creata de arhitectura sfarsitului de secol XIX, si anume o doamna imbracata in costum popular romanesc. Traverseaza, in aceasta splendida zi de vara, chiar la amiaza, cand soarele e in capul cerului (altfel, umbrele ar fi mai alungite), alaturi de doua persoane, pe la capatul strazii Marconi, unde este parcat un automobil care are anvelope cu flancuri albe. Sa notam ca, pe atunci, pe Calea Victoriei se circula in ambele sensuri si de la Palatul Postelor catre bulevardul Elisabeta.

Firma „Galeriile Lafayette“ este un indiciu ca fotografia este facuta in anii 1930, dar un terminus post quem foarte util si sigur, cata vreme nu putem identifica marcile automobilelor din imagine, ni-l ofera Citroenul Traction Avant, aflat foarte aproape de automobilul cu roti albe elegante. Citroen Traction Avant, o minune tehnologica, incorporand toate caracteristicile automobilelor de astazi, si anume caroseria autoportanta, suspensia independenta si tractiunea asigurata de rotile din fata, a fost lansat in 1934. N-o fi ajuns la Bucuresti chiar din anul acela, dar nu putem sti, romanii nu ramaneau nici pe atunci in urma cu noutatile de la Paris.

Fotografia, care provine din colectia personala, nu este chiar inedita, am mai vazut-o publicata, inclusiv pe net. Am publicat-o si eu in editia Humanitas a Podului Mogosoaiei al lui Gheorghe Crutzescu.

Autor: Catalin Strat

Leave a Reply