Garden of the Holy Icon

Situata in zona centrala a orasului, are pe latura de Est cladirea Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra” si Scoala Centrala, iar pe latura de Vest Biserica Anglicana. Numele gradinii vine de la Biserica „Icoanei”, ctitorita in sec XVIII, aflata in apropiere. In sec. XIX, in apropierea bisericii era o mlastina adanca numita Balta Icoanei sau Lacul Bulindronului, fara izvoare proprii, fiind un bazin de colectare a apelor pluviale. Din acest lac izvora Bucurestioara, un parau astazi disparut, care curgea spre Dambovita.
Se spunea (apare si in povestirea lui Mihail Sadoveanu, Despre Balta Icoanei) ca Balta Icoanei, inconjurata de salcii si stufaris, era foarte adanca, putand inghiti un cal cu calaret cu tot.


In 1861 Primaria a inceput lucrarile de asanare a lacului, iar in 1872 a incheiat un contract cu arh. peisagist elvetian Louis Leyvras, pentru amenajarea „unei gradini de piata publica numita maidanul Icoanei”, pe o suprafata de aproximativ 1 ha. Terenul a fost inaltat cu 60 cm, au fost plantati arbori si arbusti (o parte au rezistat pana astazi), iar lucrarile au fost incheiate in 1875. Gradina Icoanei atrage si prin monumentele sale. La intrare, pe partea de Nord, se afla statuia lui Gh. (Gogu) C. Cantacuzino, lider al PNL, ministru, director al ziarului „Vointa Nationala”. Monumentul instalat in 1904 in centrul parcului (Piata Icoanei), apoi translat in locul de astazi, este executat din bronz.
Realizat prin subscriptie publica, de sculptorul francez Ernest-Henri Dubois, se numara printre putinele monumente din seria celor dedicate oamenilor politici ai Romaniei moderne, care nu au fost demolate de comunisti. In 1957, in gradina a fost instalata statuia „Maternitatii”, realizata de sculptorul Ion Vlasiu.

Sursa: Dictionarul Monumentelor si Locurilor Celebre din Bucuresti

Set in the central part of the city, it holds the building of “Lucia Sturdza Bulandra” Theatre and the Central School on the Eastern side and the English Church on the Western side. The name of the garden comes from the “Holy Icon” Church, built in the 18th century, which is nearby. In the 19th century, near the church there was a deep swamp called the Holy Icon Marsh or Bulindronului Lake, with no springs, being a basin that would collect the pluvial water. In this lake originated Bucurestioara, a stream that no longer exists, that used to flow towards Dambovita.
It was said (it can also be found in Mihail Sadoveanu’s story, “Despre Balta Icoanei”) that the Holy Icon Marsh, surrounded by willows and ponds, was so deep, it could have swallowed a horse and its rider, too.



In 1861 the City Hall started the project of draining the lake, and in 1872 it signed a contract with Swiss landscape architect Louis Leyvras, in order to develop “a public square garden called the greenfield of the Holy Icon”, on an area of about 1 ha. The terrain was elevated 60 cm, trees and bushes were planted (part of which are still there today) and the project was finished in 1875. The Garden of the Holy Icon attracts through is monuments, too. At the entrance, on the Northern side, you can find the statue of Gh. (Gogu) C. Cantacuzino, leader of PNL, minister, director of “National Will” newspaper. The monument set up in 1904 in the centre of the park (Holy Icon Square), and then moved where it sits today, is made of bronze.
Made through public subscription by the French sculptor Ernest-Henri Dubois, it is one of the few monuments from the ones dedicated to modern Romania’s politicians that were not demolished by the communists. In 1957, in the garden there was set the statue of “Maternity”, made by the sculptor Ion Vlasiu.
Source: The Dictionary of Monuments and Famous Places in Bucharest (Dictionarul Monumentelor si Locurilor Celebre din Bucuresti).


Leave a Reply