„Majestatea sa”, Trenul!

„V-ati putea imagina un tren cu care sa te poti plimba astazi si in care sa gasesti mobila din mahon, din lemn de nuc si trandafir, lampi cu cristal de Bohemia sau cu sticla de Murano, fotolii tapitate cu piele de Cordoba si vaze si scrumiere din alabastru?

Da, este un tren de basm dar nu este doar o imaginatie a noastra. Acest tren exista conservat, intr-o remiza a cailor ferate romane de la Mogosoaia… si vorbim de un tren cu adevarat regal pentru ca este chiar trenul comandat si folosit de-a lungul timpului de familia regala a Romaniei. Tot aici mai intalnim alte doua garnituri istorice, Trenul Moldovita, compus din 5 vagoane construite intre anii 1885-1890 la Fabrica de Vagoane Simmering din Austria, si Trenul Calugareni, un tren de legenda din timpul Razboiului de Independenta (1877-1878), tren care a transportat pe ruta Bucuresti-Giurgiu elemente ale corpului 14 si 15 ale armatei ruse, diviziile de garda imperiala ruse, tot cu el calatorind si regele Carol impreuna cu tarul Alexandru II-lea, Marele Duce Nicolae si suita sa. Trenul Calugareni este format din 3 vagoane construite la Fabrica Ashbury din Manchester, Anglia, intre 1866-1869.

Trenul Regal nu este singura garnitura realizata special pentru oficialitatile regale din Romania. Istoricul Dan Perian povesteste despre o drezina folosita la vanatoare: „A existat si o drezina regala pe care a folosit-o Carol al II-lea in excursiile lui de vanatoare. Vagonul era in asa fel construit incat se putea vana din mers”. Nu se mai stie insa exact unde a ajuns aceasta si daca mai exista.


Dar cel mai important dintre acestea este Trenul Regal. In ultimul an de viata, regele Ferdinand a comandat societatii italiene Ernesto Breda din Milano un tren care sa-i ofere tot confortul calatoriilor oficiale. Vagoanele si locomotiva cu aburi au fost finalizate insa abia dupa moartea sa, in 1928. Garnitura originala, care se pastreaza si astazi, este compusa din cinci vagoane: un vagon-sufragerie (o adevarata sala de receptie mobila), un dormitor regal cu baie complet utilata si trei cusete pentru insotitorii demnitarilor.

De-a lungul timpului garnitura de tren a fost folosita de Regele Carol, de Regele Mihai, dar si de conducatorii de dupa 1948 ai Romaniei, Gheorghe Gheorghiu Dej si Nicolae Ceausescu dar intr-o proportie mult mai mica, nu trebuie sa trecem cu vederea si faptul ca au calatorit cu acest tren si Nikita Hrusciov, conducatorul Uniunii Sovietice, dar si presedintele american Gerald Ford si secretarul de stat Henry Kissinger, precum si lideri ai blocului comunist est-european, Iosip Broz Tito, Leonid Brejnev, Todor Jivkov, Erik Honecker. Generalul Antonescu circula foarte mult cu trenul. Dar, pentru ca avea rezerve fata de familia regala, nu a calatorit niciodata cu aceasta garnitura, preferand trenul de comandament al Armatei Romane, numit Patria. In iunie 1941, intr-unul dintre vagoanele acestuia, a rasunat comanda militara istorica: „Va ordon: Treceti Prutul!”, Generalul Antonescu tocmai luase decizia de intrare a Romaniei in cel de-al doilea Razboi Mondial.

Ca date importante putem puncta:

In 1940, la Chisinau MSR Regele Carol al II-lea si ASR Principele Mihai I au ales sa petreaca sarbatorea crestineasca a botezului domnului, in mijlocul ostasilor de la granita de rasarit si apopulatiei Basarabene. Deplasarea, facundu-se cu cea mai nou garnitura aflata in slujba Casei Regale.

In ianuarie 1948, la masa din vagonul salon a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei MSR Mihai I la plecarea lui in exil. Tot in anul 1948, Trenul Regal devine tren prezidential pana in anul 1977 cand a fost in locuit de o noua garnitura fabricata in Romania, la fabrica de vagoane Arad.

In toamna anului 1955, tot in acest tren, s-au purtat discutiile privind plecarea trupelor sovietice din Romania, discutii ce au avut loc intre Nikita Hrusciov, conducatorul Uniunii Sovietice si Gheorghe Gheorghiu-Dej. Acestia au calatorit spre nordul Transilvaniei, la o partida de vanatoare.

La 6 august 1975, in vagonul regal au servit micul dejun presedintele Statelor Unite, Gerard Ford, si secretarul de stat Henry Kisinger care au calatorit impreuna cu Nicolae Ceausescu. Intinerariul a fost de la Bucuresti la Sinaia si in aceeasi zi la dejunul de lucru ce a avut loc la Castelul Peles s-a hotarat acordarea “Clauzei Natiunii celei mai favorizate” pentru Romania.
In acelasi vagon au calatorit in timpul vanatorilor organizate in anii 1976-1977 de Nicolae Ceausescu pentru sefii de stat: Todor Jivkov (octombrie 1976), Leonid Brejnev (noiembrie 1976), Erik Honecker (8 februarie 1977).

Astazi Trenul Regal se poate inchiria dar sumele cerute pentru asta sunt foarte mari, proprietarii actuali ai trenului, Compania de cai ferate romane, rezervandu-si si dreptul de a selecta ofertele primite pentru inchiriere. Putem sa notam totusi ca acest tren a fost inchiriat de celebrul regizor Francis Ford Copola pentru o filmare de noapte la Gara Obor dar si de catre reprezentantii companiei Louis Vuitton care l-au inchiriat pentru realizarea unei reclame la celebrele genti.


Si daca tot am vorbit despre istoria lui, sa spunem cate ceva si despre vagoanele care il compun:

Vagon sufragerie construit in anul 1928 la uzina Ernesto Breda din Milano. Are o capacitate de 24 locuri in salonul mare, la masa si 12 locuri in salonul mic. Salonul mare este folosit pentru dineurile oficiale sau ca spatiu pentru primirile protocolare. Salonul mic este folosit ca anticamera pentru salonul mare sau intruniri. Iluminatul vagonului se face pe baza de baterii incarcate cu ajutorul dinamului iar incalzirea vagonului se face cu lemne si carbuni avand soba. Salonul Regal este furniruit cu lemn de mahon si de santal, corpurile de iluminat au fost fabricate la manufacturile din Murano, scaunele sunt tapițate cu piele de Cordoba, iar oglinda din salonul mare este fabricat din cristal de Bhoemia. Tablourile ce impodobesc peretii vagonului salon sunt proprietate a Casei Regale a Romaniei.

Vagon Dormitor Regal a fost construit in anul 1928 la uzina Ernesto Breda din Milano – Acest vagon este folosit de primii doi reprezentanti ai Casei Regale a Romaniei. Cele doua dormitoare sunt desparțite de o baie complet utilata, cu acces numai dinspre acestea. In capatul vagonului se afla un mic salon pentru servirea micului dejun sau pentru intalniri private. Cuseta de doua locuri, cu paturi suprapuse, este folosita de cele mai apropiate doua persoane care servesc cuplul regal. In celalalt capat al vagonului se afla o bucatarie in care se poate prepara micul dejun. Tot aici, pentru calatoriile lungi, bucatarul are un pat rabatabil in care se poate odihni. Iluminatul vagonului se face pe baza de baterii incarcate cu ajutorul dinamului, iar incalzirea vagonului si producerea apei calde se face cu ajutorul cazanului din capatul vagonului, alimentat cu lemne si carbuni. Vagonul este furniruit cu mahon, scaunele sunt tapițate cu piele de Cordoba.
Vagon dormitor pentru personalul de deservire construit in anul 1928 la Uzina Ernesto Breda din Milano – Vagonul are o capacitate de 16 locuri dispuse în 8 cuşete cu paturi suprapuse, cu lavoar în fiecare cabina. Iluminatul vagonului se face pe baza de baterii incarcate cu ajutorul dinamului iar incalzirea vagonului se face cu lemne si carbuni avand soba.

Vagon dormitor pentru delegația oficiala construit in anul 1928 la Officine Meccaniche Italiane Reggio Emilia – Vagonul are o capacitate de 6 locuri dispuse in 6 (sase) cabine cu un pat dotate cu lavoar în fiecare cabina. In capatul vagonului se alfa un salon pentru intalniri, iar alaturi de el, o mica bucatarie. Iluminatul vagonului se face pe baza de baterii incarcate cu ajutorul dinamului iar incalzirea vagonului se face cu lemne si carbuni avand soba. Vagonul este furniruit cu lemn de nuc.


Si nu putem incheia acest material fara a spune doua cuvinte si depre o figura emblematica a acestui tren: George Fluieran, unul dintre cei 2 mecanici de locomotive cu aburi din Romania, mecanic care de 40 de ani lucreaza pe aceste locomotive, si a carui figura este asociata cu acest tren. El a aparut in 20 de filme, a facut cunostinta cu regizorul american Francis Ford Copola, a luat masa cu familia regala a Romaniei in timpul unei vizite la Blaj si a fost alaturi de Sergiu Nicolaescu la realizarea celebrului “Orient Express”.”

Mihai Aftodi

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on
Select your currency
RON Romanian leu
EUR Euro