Gari celebre din Romania

Dupa prima sa calatorie cu un tren englez, in 1831, Petrache Poienaru – tanar inventator aflat la inceputul carierei pe atunci – afirma cu un soi de uimire, amestecata cu incantare, urmatoarele: “nou mijloc de transport, care este una dintre minunile industriei secolului… 20 de trasuri legate unele cu altele, incarcate cu 240 de persoane sunt trase deodata de o singura masina cu aburi…”


Scurt istoric al cailor ferate romanesti
In tara noastra, prima linie de cale ferata a fost cea care lega Oravita-Iam-Baziasi (tronsonul Oravita-Iam fiind functional si astazi) si a fost inaugurata pe 20 august 1854. Initial, rolul acesteia era de a permite transportul carbunelui spre alimentarea vapoarelor de pe Dunare.
Ulterior, la 1 noiembrie 1856, a fost data in folosinta si calea ferata pentru transportul calatorilor, cu o lungime de 62,561 km si deservita de 13 locomotive. Treptat, sistemul de transport pe caile ferate s-a extins, iar utilitatea acestuia a atins apogeul in perioada razboaielor.
Pe masura ce lucrarile la dezvoltarea retelei de cale ferata au evoluat si transportul cu trenul a devenit una dintre optiunile de calatorie preferate ale oamenilor, constructia garilor a devenit o prioritate.

“Eu am imaginat gari, peroane si am trait asteptarile. De o parte peronul, de cealalta parte orizontul.” (O. Paler – “Viata pe un peron”)

De-a lungul anilor, unele dintre garile construite in Romania au devenit adevarate opere arhitecturale. Farmecul aparte pe care garile il au, in general, a inspirat de-a lungul istoriei si continua sa inspire si azi literatura si spiritele artistice ale societatii.
Va propunem o trecere in revista a celor mai frumoase si impunatoare gari, construite pe teritoriul tarii noastre.

Vom incepe cu Gara din Iasi, una dintre primele gari construite in Romania, functionala de la 1870. Aceasta reprezinta cea mai frumoasa evidentiere a stilului gotic venetian din tara noastra, fiind construita dupa modelul Palatului Dogilor din Venetia.


Gara din Cluj-Napoca se inscrie si ea printre primele astfel de constructii din tara noastra, fiind inaugurata tot la 1870. Aceata gara reprezinta un centru feroviar important, facand legatura cu toate orasele Romaniei, dar si cu multe destinatii internationale.


Continuam cu gara din Baile-Herculane – un monument istoric impresionant, ce dateaza de la 1886 si o constructie ce este considerata una dintre cele mai frumoase gari din tara, cu influente baroce, inspirate dupa modelul castelului de vanatoare al imparatesei Maria Terezia.


Gara din Curtea de Arges este o capodopera arhitecturala realizata de Elie Radu la 1898, pe care regasim si in prezent decoratiuni si finisaje deosebite cu materialele originale.


Gara din Burdujeni Suceava, aflata in satul Burdujeni, se regaseste, de asemenea, in topul celor mai frumoase gari romanesti. Constructia este modelata, in stil baroc, dupa imaginea Garii elvetiene Firbourg si este functionala inca de la 1902.


Gara din Arad are forma actuala din 1910 si este, pe langa o cladire impunatoare si extrem de frumoasa, un centru feroviar important, caci uneste atat puncte interne cat si tara noastra cu vestul European.


Gara din Sinaia, construita in 1913, a fost initial dedicata exclusiv familiei regale. Pe langa acestea, gara din Sinaia mai este cunoscuta si drept locul in care a fost asasinat Ion Gheorghe Duca.


Gara de Nord din Bucuresti este, in prezent, cel mai mare punct feroviar al tarii. Constructie inceputa in 1869 si finalizata in 1872, gara a purtat initial numele de Gara Targovistei (pentru ca strada, ce astazi se numeste Calea Grivitei, purta la acea vreme denumirea de Calea Targovistei) si nu a fost creata pentru a feveni principal nod feroviar al Capitalei, cu atat mai putin al tarii. Insa, pentru ca a devenit neincapatoare, i-au fost aduse nenumarate modificari, prima dintre acestea avand loc in 1888, cand a si fost redenumita “Gara de Nord”. Cladirea a fost inclusa in lista Monumentelor Istorice din Romania, iar in apropierea acesteia exista si se poate vizita un Muzeu al Cailor Ferate Romane, unde se pot descoperi machete, vagoane, fotografii si alte documente vechi, costume de ceferisti, dar si obiecte cu caracter memorial legate de personalitati cum ar fi Anghel Saligny (1854-1925) sau Elie Radu (1853-1931), care au avut realizari deosebite in domeniul podurilor feroviare.


Autor: Alexandra Udrea

Leave a Reply