Interviu cu Laura Rogojan

povesti gastronomice cu gust desavarsit

Laura si Liviu Rogojan sunt proprietarii Bacaniei ROD din Bucuresti, un magazin care implineste doi ani de existenta in octombrie 2016. Afacerea lor pare ca are o vechime mai mare, dar acest lucru se datoreaza atentiei pe care au avut-o si o au cu fiecare aspect al business-ului lor.

Ideea lor s-a copt usor, la foc mic, si este datorata pasiunii pentru hrana sanatoasa, locala, naturala si dorinta de a face un business de familie.

Si-au propus sa fie curatori de gusturi bune si de hrana sanatoasa, sa aduca in acelasi loc cele mai bune gusturi romanesti astfel incat atunci cand intri in Bacania ROD sa te bucuri de gastronomia locala.

Au calatorit cateva luni in tara, au cautat mici producatori, au mers in gospodariile lor si dintre treizeci de furnizori vizitati au ales cinci, acestia fiind si in prezent colaboratorii lor.

Pentru localizarea bacaniei au ales Piata Amzei datorita istoricului comercial al zonei, fiind un loc central si accesibil.

Produsele lor poarta amprenta copilariei: reteta de zacusca apartine mamei lui Liviu, iar reteta produsului-vedeta dintre conserve, salata de iarna, provine de la mama Laurei.

Va invitam la o calatorie in lumea Bacaniei ROD!


Veronica Stancu, Promenada Culturala: De ce o bacanie? A fost un vis mai vechi sau unul care s-a conturat pe parcurs, atunci cand ati decis sa aveti o afacere proprie?

Laura Rogojan: Au fost niste dorinte mai vechi. Atunci cand s-au acumulat si cand am inceput sa le verbalizam, ne-am dat seama ca suntem pregatiti sa facem un magazin romanesc, o bacanie, in care sa avem produse ca odinioara. Ne doream sa avem un business de familie, eram in permanenta cautare de produse curate, naturale, efortul de a ne procura hrana sanatoasa era foarte mare si atunci am ales sa o pregatim chiar noi.

V.S.: Cat timp a durat pregatirea deschiderii bacaniei?

L.R.: Un an. Din momentul in care am verbalizat dorinta si pana am deschis usa bacaniei, exact un an.

V.S.: Cum v-ati pregatit propriu-zis pentru aceasta afacere?

L.R.: In primul rand, am intrat in contact la un targ cu producatorii locali din Suceava. Le-am vizitat gospodariile, i-am selectat. Criteriile de selectie au fost in egala masura conditiile de salubritate in care produceau, calitatea materiei prime, dar si calitatea umana; ne-am dorit sa fie pasionati de ceea ce faceau si sa aiba interesul de a oferi produse de calitate.
Am calatorit in mai multe zone, in felul acesta am luat legatura cu mai multi producatori – de paine, branza, carne si legume. Nu am stat in fata calculatorului incercand sa discutam cu ei, a fost necesar sa mergem la micii producatori deoarece nu au prea multa vizibilitate si nu ii gasesti cu usurinta. Ne-am validat fiecare producator prin aceste vizite la ei; am facut o vizita de intentie, am solicitat mostre, le-am degustat si analizat produsele, apoi am revenit pentru o a doua vizita, am mers in fabricile lor, am discutat multe aspecte pana am pus la punct detaliile colaborarii.
In ceea ce priveste zonele pe care le-am ales, acestea sunt: Bucovina (specialitati din carne), Harghita si Covasna (branzeturi).

V.S.: Cum ai simtit in acesti doi ani de business dorinta oamenilor de a se intoarce la traditionalul romanesc? (Am devenit cu adevarat mai atenti la ceea ce mancam si cum traim, integram “radacinile” in stilul nostru de viata? Alegem sa calatorim in Romania, sa redescoperim traditiile, sa fim mai aproape de familiile noastre?)

L.R.: Dupa 1989 a aparut un element de noutate care a tot fost asimilat si reasimilat pana am ajuns la saturatie, fiind agasati de prea mult consumerism. S-au pierdut usor, usor valorile si acum simtim nevoia sa ne intoarcem la ele, pierdute intial din curiozitate. Cred ca va amintiti cum umpleam cosurile de cumparaturi, frigiderul, dar aruncam mai bine de jumatate dintre produse. Cred ca s-a incheiat perioada dedicata acelei curiozitati si ne intrebam: noi ai cui suntem si ce vrem sa facem? Fenomenul reintoarcerii la traditii nu e foarte larg, inca nu e suficient de puternic, e loc de mult mai mult. Am fost mai degraba observatori decat intreprinzatori, am primit totul usor, in cantitate mare si de calitate slaba.

V.S.: Ati ales un termen foarte frumos pentru marca voastra si te rog sa ne spui daca exista alti termeni care definesc bacania.

L.R.: Din punctul de vedere al termenilor, ROD inseamna:
CURAT: de la calitatea solului, care naste fructele si legumele, pana la procesul de productie, asa cum se facea acum o suta de ani.
LENT: productia se face lent, dureaza cateva saptamani sa realizezi un muschi afumat, cateva luni pentru o branza maturata, sunt procese care au nevoie de timp. Noi suntem in partea opusa industrializarii, deci la ROD este vorba despre lentoare.
ARTIZANAL: toate produsele sunt realizate artizanal, conservele sunt pregatite exclusiv manual – productie, imbuteliere, etichetare.

V.S.: Cum putem invata sau reinvata lentoarea?

L.R.: Lentoarea e la capatul opus ritmului in care se traieste in prezent, dar cred ca e bine sa ne oferim un scurt timp de introspectie, la munte sau intr-un parc, pentru a ne echilibra putin. In cazul nostru, desi pozitionata in centrul orasului, bacania are darul de a incetini ritmul celui care ii trece pragul. Spatiul e mic, intim, iar legatura cu bacanul se creeaza usor si firesc.


V.S.: Ce ne poti spune despre produsele bacaniei si care sunt cele mai apreciate?

L.R.: Producem conserve de casa (dulceturi, salate, muraturi, miere, uleiuri presate la rece), acestea fiind produse marca Bacania ROD, manufacturate exclusiv de catre noi.
De la producatorii locali avem specialitati traditionale din carne – preparate din vanat, salamuri crud-uscate afumate, pastrame etc.
Branzeturile naturale provin de la ferme si producatori locali, cei din urma fiind aceia care ne aprovizioneaza si cu produse de panificatie (paine artizanala cu maia) si dulciuri de casa (cozonac si prajituri).
Oferta noastra este completata de o selectie de vinuri naturale romanesti, provenind de la cele mai bune case de vinuri autohtone.
Cat despre cele mai iubite produse, zacusa e pe primul loc, urmata de dulceturile speciale – cea de cirese amare si de nuci verzi. Salata de iarna este in topul preferintelor oaspetilor bacaniei si contine gogonele, gogosari, morcovi, ceapa, amestecate cu sos de mustar. Oamenii sunt bucurosi ca pot identifica fiecare leguma in parte, iar “secretul” acestei salate consta in faptul ca legumele sunt doar oparite, provin din agricultura locala si se bucura de aroma mustarului.
Am pornit cu 50 de retete, in 2015 am ajuns la 100 de retete, iar in toamna 2016 vor fi 120 de conserve. La carne si branzeturi avem cativa furnizori, dar suntem in continuare dornici sa alegem noi producatori.
Din aceasta toamna, produsele vor putea fi cumparate si online, pe site-ul pe care il pregatim.

V.S.: Ceea ce impresioneaza la produsele voastre este imaginea lor curata, minimalista, dar memorabila. Cum v-ati gandit sa lasati imaginea intr-o zona a simplitatii?

L.R.: Ne-am dorit ca produsul sa vorbeasca de la sine, sa vezi ce se afla in borcan: fructele sunt intregi, culorile sunt vii, siropul e limpede! Ne-am dorit sa ai ce vedea – cromatica, textura –, asta am urmarit, iar eticheta (cat mai mica) sa fie plasata pe capac. Si din acest punct de vedere, am adus in prezent, in contemporan, traditii si obiceiuri, dar intr-o forma mai putin traditionala. Pentru noi si clientii nostri traditionalul este in borcan, aspectul lui este modern, urban, contemporan. As putea spune ca ne-am oprit cu traditionalul in interior.

V.S.: Un gust din copilarie care predomina in amintirile tale?

L.R.: Este legat de mama si e reprezentat de salata de iarna. In rest, dulceturile din amintirile mele sunt cele clasice, n-am incercat sa le reinventez cu asocieri de mirodenii sau alte arome, am lasat dulceata de capsuni sa fie simpla, sa simti capsuna, asa se faceau dulceturile in copilaria mea.


V.S.: Anul acesta ati simtit nevoia sa organizati evenimente si astfel s-au nascut „Picnic RODnic” (la Muzeul Satului si Gradina Botanica) si „Mestesug la Bacania ROD” (desfasurat in bacanie). Cum au fost primite de oameni?

L.R.: Picnicul de la Muzeul Satului si Gradina Botanica a fost la inceputul primaverii, oamenii erau dornici de verde si natura. Am fost coplesiti, mii de oamenii au raspuns invitatiei noastre de a iesi in natura, sa faca miscare si sa guste produse traditionale romanesti, sa ne cunoasca.
„Mestesug la Bacania ROD” are si el parte de reactii pozitive, in bacanie totul e foarte intim, vin oameni care nu se cunosc, dar se imprietenesc pentru ca impart interesul pentru hrana sanatoasa si un stil de viata cat mai aproape de natura. Cu prilejul acestui eveniment, pe langa prezentarea si degustarea produselor din bacanie, promovam si tineri artisti, care lucreaza in lemn sau portelan.

V.S.: Experienta e valoroasa si te-as intreba: daca cineva si-ar dori sa faca o afacere ca a voastra, de nisa, ce recomandari ai dupa cei doi ani de existenta ai bacaniei?

L.R.: E esential sa aiba parteneri de incredere, fie ca sunt asociati sau angajati. De asemenea, parteneriatul cu furnizorii pe care ii ai este foarte important, deoarece afacerea ta depinde de ei si mai este un aspect: cand e vorba de un business de nisa, ca al nostru, ai nevoie de un timp de asteptare, dublat de rabdare si investitie financiara. Sunt ingredientele pe care e necesar sa le ai in vedere in primul an.

V.S.: Ne poti dezvalui cateva dintre produsele noi care vor aparea pe rafturile bacaniei in toamna acestui an?

L.R.: Vor fi produse in completarea gamelor pe care le avem, de exemplu: sirop de mure, sirop de merisor, dulceata de merisor si pasta de hrean (un produs asteptat).

V.S.: La final, dorinte pentru viitor?

L.R.: Urmatorul pas e lansarea site-ului, ne dorim sa ajungem mai usor cu produsele noastre la nivel national, dar si la nivel international, deoarece avem solicitari si acest lucru ne bucura nespus!

***
Bacania ROD
Str. D.I. Mendeleev, nr. 2, sector 1, Bucuresti
Facebook & Site

Interviu realizat de Veronica Stancu


Leave a Reply