Interviu cu Loredana-Cristina Chivu

Loredana-Cristina Chivu este absolventa Facultatii de Limbi Straine din Bucuresti si a lucrat opt ani in industria telecom. In urma cu aproape doi ani a fondat brandul Chlor, simtind ca drumul ei profesional are legatura cu folclorul romanesc. Ii plac dintotdeauna gentile si chiar inainte sa inceapa sa le creeze chiar ea, era recunoscuta in cercul sau de prieteni si cunostinte ca cea care poarta genti diferite. Va invitam sa cititi povestea Cristinei si a produselor sale, noi purtam deja gentile Chlor, realizate din panza de iuta, cu motive populare pline de simbolistica: „crucita” apara de rele, de deochi si de vraji, iar rombul, floarea si cercul aduc armonie, bucurie si liniste in sufletul celei care le poarta!

Veronica Stancu, Promenada Culturala: Cand a aparut Chlor?

Loredana-Cristina Chivu: Anul nasterii este 2015, in toamna, dar ideea s-a nascut in primavara aceluiasi an, cand am decis sa plec din lumea corporatista, dupa 8 ani de telecomunicatii, si sa fac altceva. Acest „altceva” nu a venit pur si simplu, eram deja o colectionara de genti de la buticuri, nu cumparam genti comerciale, ci unele speciale, oamenii ma asociau cu ideea ca port genti altfel. Mai mult decat atat, aveam o inclinatie spre zona artistica, am avut un bunic care mi-a cultivat atractia catre desen si pictura. Apoi, a contat si faptul ca bunica mea cosea, facea la razboi covoare, velinte, cum le spunem noi in Oltenia, sunt niste cuverturi specifice zonei. Am avut tot timpul in casa lucruri cusute, o lada de zestre, un costum national de cand eram mica, facut de bunica, si toate acestea mi se par a fi foarte actuale, le vad ca si cum peste ani vor fi la fel, lucrurile astea se vor purta si peste 20-30 ani, lucrurile astea sunt legatura cu viata noastra trecuta, cu radacinile noastre, cu ADN-ul nostru. Nu cred ca se vor demoda vreodata!
In toamna 2015 a inceput documentarea, eu sunt o persoana autodidacta, citesc mult si am considerat atunci ca am ajuns la un nivel de la care puteam sa pornesc afacerea.

V.S.: Cum e echipa Chlor?

L.-C.C.: Atelierul e in Bucuresti. In atelier, pentru partea de productie, avem o fata si o persoana responsabila cu activitatile de comunicare. In plus, colaboram cu patru doamne din Oltenia care cos motivele pe genti, totul se face manual.

V.S.: Cum ai ales materialul?

L.-C.C.: Totul a inceput documentandu-ma, m-am dus catre origini si m-am intrebat: atunci cand a aparut nevoia de motive traditionale, pe ce le coseau oamenii? Raspunsul a venit firesc: pe panza facuta in casa, in, canepa, materiale organice. Am vrut sa aduc originea noastra in prezent, sa aduc in contemporan un material organic, folosit atunci, mi-am dorit ca totul sa fie autentic, sa iti aduca aminte de origini, de Romania, de tine. Imi doresc sa pastrez o directie autentic romaneasca!


V.S.: Cum ai ales numele?

L.-C.C.: Numele provine de la folclor. Folclorul romanesc a inspirat povestea Chlor si am vrut sa gasesc un nume care sa reprezinte povestea, sa descrie ce reprezinta intr-adevar ceea ce facem noi.

V.S.: Cum e folclorul romanesc pentru tine?

L.-C.C.: E surprinzator, nemarginit si poti sa descoperi lucruri la care nu te-ai fi asteptat. In 2017 e la moda sa porti ceva traditional romanesc, dar fiecare cusatura, fiecare model are o insemnatate si asta devine cu adevarat interesant. Cred ca folclorul romanesc este de fapt un alfabet al tarii noastre, dar un alfabet ascuns, un sistem de comunicare. Ma gandesc ca in zonele in care se pastreaza traditia, pana si rangul social sau faptul ca o familie este mai bogata sau mai saraca se regaseste prin tinuta, port, prin cusaturi, prin varsta. Femeile casatorite poarta rosu si negru, femeile la varsta a treia poarta mai mult negru, fetele tinere, necasatorite, poarta multe culori, sa atraga atentia si faceau asta prin ii foarte colorate! E clar ca e un sistem de comunicare. Cum spuneam anterior, cred ca 20 de ani de acum inainte voi putea sa fac genti pentru ca exista o paleta de simboluri atat de mare incat sursele de inspiratie sunt multiple, exista niste regiuni din Romania care inca nu sunt cunoscute si valorificate.

V.S.: Cum alegi simbolurile care se cos pe genti?

L.-C.C.: Prima colectie, „Folclor calator”, ne-am dorit sa fie ca o calatorie, este o colectie in care am imbinat motive traditionale din mai multe zone, am incercat sa promovam o mica parte din fiecare regiune. A durat aproximativ o luna sa aleg dintre sute de modele, a fost foarte dificil. Mai departe vor exista niste colectii identitare, specifice unei anumite regiuni.

V.S.: Cum ajungi la modele acestea, la simbolurile de pe gentile Chlor?

L.-C.C.: Pe internet sunt surse putine si eu imi doresc sa aflu mai multe despre modelul pe care-l descopar: ce coasem, ce reprezinta geanta respectiva? Calatoresc mult in Romania, am suportul Muzeului Satului, al Centrului de Informare, iar doamnele care se ocupa de acest centru sunt o sursa inepuizabila de informatii, au ani in spate de experienta etnografica, merg pe teren. Asadar, din calatoriile in Romania si cu suportul Centrului de Informare de la Muzeul Satului se nasc simbolurile Chlor.

V.S.: Iti propui sa mergi si tu pe teren, la sursele de inspiratie?

L.-C.C.: Anul acesta am fost in vacanta in Bucovina si Maramures. Ne dorim ca in viitor sa nu venim doar cu o colectie de genti, ci si cu informatii. Am lansat in primavara acestui an (2017) o colectie-capsula, inspirata din Maramures, insotita de povesti turistice si culturale.


V.S.: Produsele voastre se regasesc in patru forme. Te rog sa ne spui cate ceva despre fiecare model.

L.-C.C.: Modelele gentilor Chlor sunt urmatoarele: Basic, Shopper, Messenger si Plicuri.
Geanta Basic e o geanta pentru orice femeie, e incapatoare, are un design minimalist si te poate insoti oriunde, in orice moment al zilei.
Geanta Shopper e pentru femeile active, care calatoresc, care poarta multe obiecte in geanta lor.
Geanta Messenger e o geanta mica, conceputa pentru tinere si e foarte pratica. Pe parcurs, am vazut ca mai multe tipuri de cliente o prefera pentru ca e utila.
Plicurile, asa cum stim, sunt pentru ocazii si pot insoti o rochie simpla pe care o pune in valoare chiar modelul traditional de pe plic.

V.S.: Sunt doua nuante de baza – natur si negru. Le vei folosi si pentru produsele viitoare?

L.-C.C.: Ele vor ramane o buna perioada de timp pentru ca pe mine ma preocupa motivul, cusatura. Cele doua culori sunt foarte usor de asortat si de purtat cu orice tinuta.

V.S.: Ce crezi ca ne tine departe de identitatea noastra?

L.-C.C.: Cred ca n-am depasit perioada trecerii de la comunism de la democratie. Uite, acum putem iesi din tara si asta e inca un miraj pentru multi dintre noi. Al doilea aspect, traim in era consumerismului si a falsei imagini. Daca X a fost in Grecia, trebuie sa merg si eu, nu pot sa merg la Sovata! Mai departe de atat, cred ca nu suntem educati in sensul de a calatori mai mult in Romania, de a promova Romania. Sunt atatea locuri necunoscute, necomerciale in Romania, care iti taie rasuflarea! In locurile astea descoperi niste oameni care au o energie pura si te incarci si tu, iar totul e minunat! In concluzie, cred ca e necesar sa ne cunoastem mai bine tara calatorind si ascultand povestile oamenilor.

V.S.: Ai lansat in primavara acestui an o noua colectie, inspirata de zona Maramuresului. Ne spui ce te-a inspirat in crearea colectiei „Mandra”?

L.-C.C.: Denumirea „Mandra” vine in urma unei cautari permanente pe care o facem, ne dorim sa gasim inspiratie si informatii uitate sau nestiute. Aparitia cusaturilor traditionale romanesti si nu numai, chiar si a tesutului la razboi cu model/motive traditionale, a aparut din dorinta femeii romance ca lucrurile facute de mana ei (ii, camasi, velinte, perne, scoarte etc.) sa nu fie doar utile, ci si frumoase, adica mandre. „Mandra” inseamna frumoasa si utila in acelasi timp, ceea ce ne dorim de la accesoriile noii colectii, sa fie utile si remarcate. Colectia este una capsula, incluzand cinci accesorii ce se pot purta in diferite momente ale zilei sau cu diferite ocazii, inspirata din Maramures. Ideea unei colectii inspirata din Maramures s-a nascut in urma cu aproape un an, cand am descoperit frumusetile Maramuresului, un loc in care originile si traditiile nu au fost uitate.


V.S.: Cum vrei sa creasca copilul Chlor?

L.-C.C.: Corect, cu principii, sa mearga pe drumul bun pe care am inceput.

V.S.: Cum arata Romania ta?

L.-C.C.: Romania mea arata frumos, e o poveste. Incepand de la turism, oamenii simpli, care spun fel de fel de povesti, cred ca avem foarte mult de oferit, din multe puncte de vedere: oameni, locuri, traditii, mancare.
Romania e un curcubeu, unde regasesti din fiecare lucru cate ceva, ceva interesat, care iti ramane in minte, care are impact.

www.chlor.ro

Interviu realizat de Veronica Stancu

Leave a Reply